Tarım ve Orman Bakanlığından:
ÇİĞ SÜT DESTEĞİ
VE SÜT PİYASASININ DÜZENLENMESİ
UYGULAMA TEBLİĞİ (TEBLİĞ NO: 2020/15)
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç ve
kapsam
MADDE 1 – (1) Bu Tebliğin amacı; çiğ süt üretimi ve kalitesi
ile uygulanan hayvancılık politikalarının etkinliğini artırmak suretiyle
çiğ süt üretiminde sürdürülebilirliği sağlamak üzere yetiştiricilerin
desteklenmesidir.
(2) Bu Tebliğ, 8/5/2020
tarihli ve 2502 sayılı Cumhurbaşkanı Kararı ile yürürlüğe konulan 2020
Yılında Yapılacak Çiğ Süt Desteği ve Süt Piyasasının Düzenlenmesine İlişkin
Kararda yer alan destekleme ödemelerine ilişkin usul ve esasları kapsar.
Dayanak
MADDE 2 – (1) Bu Tebliğ, 18/4/2006
tarihli ve 5488 sayılı Tarım Kanununun 19 uncu maddesi ile 8/5/2020 tarihli
ve 2502 sayılı Cumhurbaşkanı Kararı ile yürürlüğe konulan 2020 Yılında
Yapılacak Çiğ Süt Desteği ve Süt Piyasasının Düzenlenmesine İlişkin Karara
dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
ve kısaltmalar
MADDE 3 – (1) Bu Tebliğde geçen;
a) Bakanlık: Tarım ve Orman Bakanlığını,
b) Bakanlık Süt Kayıt Sistemi (BSKS): Üreticilerin
sattığı sütün kayıt altına alındığı, destekleme ödemelerinin uygulandığı,
izlendiği, raporlandığı, Bakanlıkça çiğ süt desteklemelerinde kullanılan
kayıt sistemini,
c) Banka: T.C. Ziraat Bankası A.Ş. Genel
Müdürlüğünü,
ç) ESK: Et ve Süt Kurumu Genel Müdürlüğünü,
d) Hastalıklardan ari
işletme: Koruyucu tedbirlerin alınarak, işletmedeki hayvanların Sığır
Tüberkülozu ve Sığır Brusellozu hastalıkları
yönünden ari olduğunun onaylandığı işletmeyi,
e) HAYGEM: Hayvancılık Genel Müdürlüğünü,
f) İl/ilçe müdürlüğü: Bakanlık il/ilçe
müdürlüklerini,
g) Karar: 8/5/2020 tarihli
ve 2502 sayılı Cumhurbaşkanı Kararı ile yürürlüğe konulan 2020 Yılında
Yapılacak Çiğ Süt Desteği ve Süt Piyasasının Düzenlenmesine İlişkin Kararı,
ğ) Soğutulmuş çiğ süt: Süt soğutma tankları
üzerinden pazarlanan çiğ inek sütünü,
h) TÜRKVET: 2/12/2011
tarihli ve 28130 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Sığır Cinsi Hayvanların
Tanımlanması, Tescili ve İzlenmesi Yönetmeliği ile 2/12/2011 tarihli ve
28130 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Koyun ve Keçi Türü Hayvanların
Tanımlanması, Tescili ve İzlenmesi Yönetmeliği hükümlerine göre oluşturulan
ve hayvancılık işletmelerinin, yetiştiricilerin ve sığır cinsi hayvanlar
ile koyun ve keçi türü hayvanların kimliklendirilerek
kayıt altına alındığı veri tabanını,
ı) Yerel perakendeci: Süt üreten
hayvancılık işletmesi merkez kabul edilerek hazır ambalajlı çiğ süt için
500 kilometrelik yarıçap içerisinde, hazır ambalajlı olmayan çiğ süt için
200 kilometrelik yarıçap içerisinde yer alan ve son tüketiciye sabit bir
yerde konumlandırılmış otomatik satış makineleri veya bakkal, market ve
benzeri yerlerde çiğ süt satan perakendeciyi,
i) Yetiştirici/üretici: Hayvancılık faaliyeti
yürüten gerçek ve tüzel kişileri,
j) Yetiştirici/üretici örgütü: Merkez birliği
düzeyinde örgütlenmiş, 11/6/2010 tarihli ve 5996
sayılı Veteriner Hizmetleri, Bitki Sağlığı, Gıda ve Yem Kanununa göre
kurulmuş ıslah amaçlı birlikleri, 29/6/2004 tarihli ve 5200 sayılı Tarımsal
Üretici Birlikleri Kanununa göre kurulmuş üretici birliklerini, Bakanlıkça
kuruluşuna izin verilen ve 24/4/1969 tarihli ve 1163 sayılı Kooperatifler
Kanununa göre kurulmuş, hayvancılık faaliyeti yürüten tarımsal amaçlı
kooperatifleri,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Desteklemeye
İlişkin Esaslar
Kaynak
aktarımı ve ödemeler
MADDE 4 – (1) Çiğ süt desteği ve süt piyasasının
düzenlenmesi için gerekli kaynak, bütçede hayvancılığın desteklenmesi için
ayrılan ödenekten karşılanır ve Bakanlık tarafından gerekli paranın
aktarılmasını müteakip Banka aracılığı ile ödenir.
Çiğ süt
desteklemesi
MADDE 5 – (1) Çiğ süt desteklemesi; üretmiş olduğu çiğ sütü,
17/12/2011 tarihli ve 28145 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan Gıda İşletmelerinin Kayıt ve Onay İşlemlerine Dair Yönetmelik
kapsamında faaliyet gösteren süt işleme tesislerine,
fatura/e-Fatura/e-Arşiv Fatura/müstahsil makbuzu/e-Müstahsil Makbuzu
karşılığında kendisi, yetiştirici/üretici örgütü veya bunların %50 (yüzde
elli)’nin üzerinde paya sahip oldukları
ortaklıkları vasıtasıyla satan ve BSKS veri tabanına aylık olarak
kaydettiren bir yetiştirici/üretici örgütüne üye olan yetiştiricilere
ödenir.
(2) Çiğ süt desteklemesi, hazırlanan ödeme
icmalleri esas alınarak; inek, manda, koyun ve keçi sütü ile soğutulmuş
inek sütü ve üretici örgütleri kanalı ile pazarlanan soğutulmuş inek sütü
ve 25/1/2020 tarihli ve 31019 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan Çiğ İnek Sütünün Sınıflandırılmasına İlişkin Tebliğ
(Tebliğ No: 2019/64)'e göre sınıflandırılan inek sütü için, Bakanlığın belirleyeceği
dönemler ve birim fiyatlar üzerinden ödenir. Döneminde başvurusunu ve evraklarını
tamamlamayanlar desteklemeden yararlandırılmaz.
(3) Üretmiş olduğu çiğ sütü, süt piyasasının
düzenlenmesi uygulaması kapsamında, üretici örgütleri aracılığı ile süt
ürününe çevirterek Et ve Süt Kurumu Genel Müdürlüğüne satan üreticiler
desteklemeden yararlandırılır. Desteklemede, 1 kilogram süt ürünü eşdeğeri süt miktarı esas
alınır.
(4) 27/4/2017 tarihli ve
30050 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Çiğ Sütün Arzına Dair Tebliğ
(Tebliğ No: 2017/20) kapsamında hastalıktan ari işletme belgeli süt üreten
işletmeler, ürettikleri çiğ sütü, faaliyet alanında sütün arzı/satışı
bulunan işletme kayıt belgesine sahip ve BSKS’ye
kayıtlı yerel perakendecilere, işletme kayıt belgesine sahip BSKS’ye kayıtlı süt dolum tesislerine,
fatura/e-Fatura/e-Arşiv Fatura/ müstahsil makbuzu/e-Müstahsil Makbuzu
karşılığında satmaları şartıyla çiğ süt desteklemesinden
yararlandırılır.
(5) Çiğ süt desteklemesinin başvuru yeri, şekli ve
zamanına ilişkin şart ve kurallar şunlardır:
a) Desteklemeden yararlanmak isteyen üreticiler BSKS’ye veri girişi için yetkilendirilmiş bir
yetiştirici/üretici örgütüne üye ise bu yetiştirici/üretici örgütüne, BSKS’ye veri girişi yetkisi bulunmayan bir yetiştirici/üretici
örgütüne üye ise örgüt aracılığı ile il/ilçe müdürlüklerine başvururlar.
b) 1/1/2020 tarihinden
geçerli olmak üzere satılan çiğ sütlere ait fatura/e-Fatura/e-Arşiv
Fatura/müstahsil makbuzu/e-Müstahsil Makbuzu, yetiştirici/üretici
örgütlerine teslim edilir.
c) Aksaray, Burdur ve Çanakkale illerinde Çiğ İnek
Sütünün Sınıflandırılmasına İlişkin Tebliğ (Tebliğ No: 2019/64)'e göre
sınıflandırılan çiğ inek sütü için desteklemeden yararlanmak isteyen
üreticiler, varsa çiğ inek sütünün alım satımına ilişkin sözleşme ve her
ödeme dönemi için yapılmış analiz sonucunu, üyesi oldukları
yetiştirici/üretici örgütüne (b) bendinde yer alan satış belge/belgeleriyle
birlikte teslim eder. Yetiştirici/üretici örgütleri teslim edilen sözleşme
ve analiz sonuçlarını BSKS’ye kaydetmesi için
yetiştiricinin üretim yaptığı yerdeki veri giriş yetkisi bulunan süt
üretici birliğine teslim eder.
ç) Veri giriş yetkisi bulunmayan
üretici/yetiştirici örgütleri, kendilerine teslim edilen belgeleri,
İcmal-1’e esas tabloları ve eklerini, BSKS’ye
veri girişi için il/ilçe müdürlüklerine tutanak ile teslim eder.
d) Çiğ süt desteklemesinden yararlanacakların
işletmesi ve sütün elde edildiği hayvanlar TÜRKVET’e
kayıtlı olmalıdır.
e) Göçer hayvancılık yapan yetiştiriciler, süt
üretimi yaptığı ayda, ürettiği süt miktarının tespiti için gittikleri yerin
il/ilçe müdürlüğüne başvurur. Tespit yaptırdığı aylara ilişkin desteklemeye
esas satış belgelerini ve başvuru evraklarını göçer olarak gittiği il/ilçe
müdürlüğüne teslim eder. Üreticinin başvuru evrakları, veri girişi için
işletmesinin kayıtlı olduğu il/ilçe müdürlüğüne yazı ekinde gönderilir.
Hayvan nakil işlemlerini ilgili mevzuat hükümlerine göre yapmamış olan
göçer yetiştiricilerin tespit işlemi yapılmaz.
(6) Veri girişi yapacak il/ilçe müdürlüklerince
istenilecek belgeler şunlardır:
a) Yetiştirici/üretici örgütünce düzenlenmiş
destekleme için başvuruda bulunan üyelerin listesi.
b) Başvuruda bulunan üyelerden ilgili destekleme
dönemi için alınan başvuru dilekçeleri.
c) BSKS veri tabanı üzerinden yayımlanan ve/veya
yetiştirici/üretici örgütünce düzenlenen çiğ süt destekleme icmaline esas
tablo.
ç) Satılan süt miktarının litre olarak gösterildiği
fatura/e-Fatura/e-Arşiv Fatura/müstahsil makbuzu/e-Müstahsil Makbuzu
(e-Faturalar/e-Arşiv Faturalar, xml formatında,
silinemez CD veya DVD’ye kayıtlı olmalıdır).
(7) Veri girişi yapacak yetiştirici/üretici
örgütlerince istenilecek belgeler şunlardır:
a) Başvuruda bulunan üyelerden ilgili destekleme
dönemi için alınan başvuru dilekçeleri.
b) Satılan süt miktarının litre olarak gösterildiği
fatura/e-Fatura/e-Arşiv Fatura/müstahsil makbuzu/e-Müstahsil Makbuzu
(e-Faturalar/e-Arşiv Faturalar, xml formatında,
silinemez CD veya DVD’ye kayıtlı olmalıdır).
(8) Üretmiş olduğu çiğ sütü, üretici örgütleri
aracılığı ile süt ürünü olarak ESK’ye satan
üreticilerden istenen belgeler şunlardır:
a) Üretici örgütü ile ESK arasında yapılan
sözleşme.
b) Üretici örgütü tarafından sözleşme kapsamında
kesilen müstahsil makbuzu.
c) Üretici örgütünün süt ürünü üretimi için
anlaştığı, işletme onay belgesine sahip süt işleme tesisi ile yapmış olduğu
sözleşme ve çiğ sütün süt ürününe çevrilmesine ilişkin fatura.
ç) Üretici örgütünün sözleşme kapsamında ESK’ye sattığı süt ürünü faturası.
(9) Çiğ Sütün Arzına Dair Tebliğ (Tebliğ No: 2017/20)
kapsamında, çiğ süt satan hastalıktan ari
işletmeler, üyesi oldukları üretici örgütüne aşağıdaki belgeler ile
başvuruda bulunurlar:
a) Başvuruda bulunanlardan ilgili destekleme dönemi
için alınan başvuru dilekçeleri.
b) Hastalıklardan ari
işletme belgesi.
c) Çiğ sütün arzı için izin belgesi.
ç) Satılan süt miktarının litre olarak gösterildiği
fatura/e-Fatura/e-Arşiv Fatura/müstahsil makbuzu/e-Müstahsil Makbuzu
(e-Faturalar/e-Arşiv Faturalar, xml formatında,
silinemez CD veya DVD’ye kayıtlı olmalıdır).
(10) Destekleme icmallerinin hazırlanması döneminde
uyulacak esaslar şunlardır:
a) Aylık olarak düzenlenen müstahsil makbuzu
ve/veya faturaların asılları veya nüshaları destekleme için esas alınır.
Her ne suretle olursa olsun bunların fotokopileri veya onaylı suretleri
dikkate alınmaz. Fatura/müstahsil
makbuzları ile e-Fatura/e-Arşiv Fatura/e-Müstahsil Makbuzu çıktılarında,
işletme onay belge numarası, süt işleme tesisinin adı, adresi, üreticinin
adı, soyadı, adresi ve teslim edilen sütün türü, litre olarak miktarı,
litre fiyatı ve tutarı ile soğutma tankı üzerinden pazarlanmış ise
“soğutulmuş çiğ süt” ibaresi, süt soğutma tankı sahibi, sorumlusu veya
yetkilisinin adı, soyadı, imzası ve süt soğutma tankı kod numarası, süt
işleme tesisi yetkilisinin imzası ve kaşesinin bulunması gerekir.
b) Çiğ Sütün Arzına Dair Tebliğ (Tebliğ No:
2017/20) kapsamında, süt üreten işletmeler için aylık olarak düzenlenen
müstahsil makbuzu ve/veya faturaların asılları veya nüshaları destekleme
için esas alınır. Her ne suretle olursa olsun bunların fotokopileri veya
onaylı suretleri dikkate alınmaz. Fatura/müstahsil
makbuzları ile e-Fatura/e-Arşiv Fatura/e-Müstahsil Makbuzu çıktılarında
üreticinin adı, soyadı, adresi ve teslim edilen sütün türü, litre olarak
miktarı, litre fiyatı ve tutarı, süt dolum tesisi için adı, adresi ile süt
dolum tesisinin işletme kayıt ve kod numarası, yetkilisinin imzası ve
kaşesinin, yerel perakendeciler için işletme kayıt numarası bulunması
gerekir.
c) Gıda İşletmelerinin Kayıt ve Onay İşlemlerine
Dair Yönetmelik kapsamındaki süt işleme tesisleri, süt dolum tesisleri ve
yerel perakendeciler ile ilgili bilgilerin BSKS’ye
girilmesi ve güncellenmesinden, kayıt ve onay işlemlerini yürüten il
müdürlükleri sorumludur.
ç) İl müdürlükleri veri giriş yetkisi için
başvuruda bulunanlardan uygun gördüğü üretici/yetiştirici örgütlerini HAYGEM’e bildirir. Bu örgütler HAYGEM tarafından BSKS’de tanımlanır.
(11) Destekleme icmallerinin hazırlanmasına ilişkin
hususlar şunlardır:
a) Veri giriş yetkisi bulunan üretici/yetiştirici
örgütleri kendi üyelerinin İcmal-1’e esas tablolarını, aylar bazında
hazırlar ve BSKS’ye veri girişini yapar.
b) Veri giriş yetkisi almış üretici/yetiştirici
örgütlerinin bulunmadığı yerlerde üreticinin İcmal-1’e esas tabloları,
yetiştirici/üretici örgütlerince aylar bazında hazırlanır ve BSKS’ye girilmesi için il/ilçe müdürlüklerine teslim
edilir. İcmal-1 listelerinin BSKS’ye veri
girişleri il/ilçe müdürlüklerince yapılır.
c) BSKS’ye süt
girişlerinin, üreticilerin üretimde bulundukları ilçe için il/ilçe
müdürlükleri veya yetkilendirilmiş üretici/yetiştirici örgütlerince
yapılması esastır.
ç) Aksaray, Burdur ve Çanakkale illerinde Çiğ İnek
Sütünün Sınıflandırılmasına İlişkin Tebliğ (Tebliğ No: 2019/64)'e göre sınıflandırılan
çiğ inek sütüne ait sözleşme ve analiz sonuçlarının BSKS’ye
kaydı, veri giriş yetkisi bulunan süt üretici birliklerince yapılır.
(12) Destekleme icmallerinin il/ilçe
müdürlüklerince incelenmesine ilişkin hususlar şunlardır:
a) Süt icmallerinin
incelenmesinde; üreticilere ait fatura/e-Fatura/e-Arşiv Fatura/müstahsil
makbuzu/e-Müstahsil Makbuzu uygunluğu, bunların BSKS veri tabanına doğru
girilip girilmediği, satılan süt miktarının destekleme dönemindeki sağmal
hayvan sayısı, ırkı ve laktasyon durumu ile
uyumlu olup olmadığı, süt soğutma tanklarının kapasitesinin üzerinde
kullanılıp kullanılmadığı dikkate alınır. Uygun olmayan hatalı belgeler, girişler ve hayvan
sayısı ile süt miktarında uyumsuzluk olanlar ile soğutma tanklarının
kapasitesinin üzerinde pazarlanan sütler icmal listesinden çıkartılır.
b) Elektronik ortamda alınan e-Fatura,
http://www.efatura.gov.tr internet adresinde bulunan e-Fatura görüntüleyici
ile açılarak, mali mühür bulunup bulunmadığı ve alınan çıktısı ile uyumlu
olup olmadığı kontrol edilir. Yapılan kontrolde uygun bulunmayanlar icmal
listesinden çıkartılır. E-Fatura çıktısı, kontrolü yapan il/ilçe müdürlüğü
BSKS sorumlu personeli tarafından imzalanır.
c) E-Arşiv faturalar elektronik ortamda teslim
edilir ve www.efatura.gov.tr adresinden il/ilçe
müdürlüklerince kontrol edilir.
ç) Elektronik ortamda düzenlenen ve elektronik
sertifika ile imzalanan e-Müstahsil Makbuzunun üzerinde, Gelir İdaresi
Başkanlığı sistemleri üzerinden sorgulanıp doğrulanabileceği karekoda veya barkoda yer verilmesi zorunludur.
d) İnceleme sonrasında işlemi yapılan
fatura/e-Fatura/e-Arşiv Fatura/müstahsil makbuzu/e-Müstahsil Makbuzları ve
destekleme başvuru dilekçeleri yazı ile İcmal-1’i veya icmale esas tabloyu
hazırlayan yetiştirici/üretici örgütüne iade edilir.
(13) Destekleme icmallerinin askıya çıkarılmasına
ilişkin hususlar şunlardır:
a) Aylar bazında BSKS veri tabanına kaydedilen
İcmal-1 listeleri, veri giriş dönemi bittikten sonra, il/ilçe müdürlüklerince
askıya çıkartılmak üzere BSKS veri tabanından İcmal-2 listeleri şeklinde
alınır.
b) İcmal-2 listeleri il/ilçe müdürlüklerinde,
yetiştirici/üretici örgütlerine ve üreticilere duyurulacak şekilde askıya
çıkarılır.
c) Askıya çıkarma tarihi ve saati ile askıdan
indirme tarihi ve saati il/ilçe müdürlüğü ile yetiştirici/üretici örgütü
temsilcilerince tutanağa bağlanır ve güncel tarihle imzalanır.
ç) Askı süresince herhangi bir itiraz olmaz ise
listelerdeki bilgiler doğru kabul edilir. Daha sonra yapılacak itirazlar
değerlendirmeye alınmaz ve herhangi bir hak doğurmaz.
d) Askı süresinde İcmal-2 listelerine yapılan
itirazlar, il/ilçe müdürlüğünce değerlendirilir.
(14) Destekleme icmallerinin gönderilmesi ve
ödemeye ilişkin hususlar şunlardır:
a) İtirazların değerlendirilmesinden sonra
kesinleşmiş İcmal-2 listeleri ilçe müdürlüklerince onaylanarak il müdürlüğüne
gönderilir.
b) İl müdürlükleri, ilçelerden gelen onaylanmış
İcmal-2 listelerinin en az %10’unu hayvan sayıları ile satılan süt
miktarlarının uyumlu olup olmadığı yönünden kontrol eder. Kontrol edilen
İcmal-2 listeleri tutanak altına alınır, uyumsuzluğu tespit edilen varsa,
İcmal-2 listeleri yeniden düzenlenir. Kontrolleri tamamlanan İcmal-2
listeleri, BSKS veri tabanında ödemeye esas olan İcmal-3 listesi şeklinde
düzenlenir. Düzenlenen İcmal-3 listeleri il müdürleri tarafından
onaylanarak HAYGEM’e gönderilir.
c) HAYGEM, gelen İcmal-3 listeleri ile BSKS’den alınan İcmal-3 listelerinin uyumunu kontrol
eder.
ç) BSKS’de, satılan süt
miktarının destekleme dönemindeki hayvan sayısı ile uyumlu olmadığı durumlarda
fatura/e-Fatura/e-Arşiv Fatura/müstahsil makbuzu/e-Müstahsil Makbuzları
ödemeye dahil edilmez. İlçe müdürlüğü, tahkim komisyonunun tespit
ettiği ortalamanın üstünde süt verimine sahip işletmelerin,
fatura/e-Fatura/e-Arşiv Fatura/müstahsil makbuzu/e-Müstahsil Makbuzlarının
ödemeye dahil edilmesini il müdürlüğüne yazı ile bildirir. İl BSKS
sorumlusu, söz konusu işletmeleri sistemde, ortalama verimin üzerinde olan
işletme olarak işaretler. Bu işletmelerin, fatura/e-Fatura/e-Arşiv
Fatura/müstahsil makbuzu/e-Müstahsil Makbuzları, ilçe BSKS kullanıcıları
tarafından, BSKS’de yer alan "İlçe Süt Giriş
Kontrol Sayfası"ndan onaylanır.
d) Ödeme listelerinin Bakanlıkça bankaya
gönderilmesinden sonra kesinleşmiş İcmal-2 listeleri, yetiştirici/üretici
örgütleri bazında BSKS’den il/ilçe
müdürlüklerince alınarak ilgili yetiştirici/üretici örgütlerine gönderilir.
(15) Çiğ süt desteklemesine ilişkin diğer hususlar
şunlardır:
a) Süt soğutma tankları, süt toplama merkezleri ve
süt dolum tesislerinin yürürlükteki mevzuat hükümlerine uygunluğunun
tespiti il/ilçe müdürlüklerince yapılarak BSKS veri tabanına girişi
sağlanır.
b) Süt işleme tesislerindeki soğutma tankları BSKS
veri tabanına girilmez. Süt işleme tesislerindeki soğutma tanklarından, BSKS’de daha önceden kayıtlı olanlar sistemde pasif
duruma getirilir.
c) İl/ilçe müdürlüklerince kontrol edilerek usulüne
uygun çalıştırılmadığı tespit edilen süt soğutma tankları üzerinden
pazarlanan sütler soğutulmuş olarak değerlendirilmez.
ç) Çiğ sütün, yetiştirici/üretici örgütleri veya
bunların %50 (yüzde elli)’den fazla paya sahip oldukları 13/1/2011
tarihli ve 6102 sayılı Türk Ticaret Kanununa tabi ortaklıkları aracılığıyla
pazarlanması halinde, üretici adına düzenlenmiş müstahsil makbuzlarının süt
miktarları aylık toplamıyla, bu müstahsil makbuzlarıyla ilişkili olan süt
işleme tesisleri adına düzenlenmiş faturaların süt miktarları aylık
toplamının uyumlu olması zorunludur. Gerçek usulde vergiye tabi olmayan
üreticilerin süt girişleri müstahsil makbuzuyla yapılır.
d) Destekleme icmallerinin hazırlanması, askıya
çıkartılması, gönderilmesi ve ödeme ile ilgili çalışma takvimi HAYGEM
tarafından belirlenir.
e) Bu Tebliğde belirtilen icmallerin ve diğer
eklerin örnekleri BSKS üzerinden yayımlanır.
f) İl/ilçe müdürlükleri ve yetkilendirilmiş
üretici/yetiştirici örgütleri, gerekli belgelerle yapılan başvuruları zamanında
sisteme girmekle sorumludur. Başvuruları zamanında sisteme girmeyen
üretici/yetiştirici örgütünün veri giriş yetkileri il müdürlüklerinin
görüşleri doğrultusunda iptal edilir.
g) BSKS’de görev yapacak
Bakanlık personelinin sistem şifrelerinin tahsisi Bakanlıkça,
üretici/yetiştirici örgütleri personelinin şifre tahsisi ise il
müdürlüklerince yapılır. Personelin eğitimi ile konuya ilişkin diğer
tedbirler Bakanlık, il/ilçe müdürlükleri ve üretici/yetiştirici örgütleri
tarafından alınır.
ğ) Birden çok yetiştirici/üretici örgütüne üyeliği
bulunan üreticinin iş ve işlemleri, fatura/e-Fatura/e-Arşiv Fatura/müstahsil
makbuzu/e-Müstahsil Makbuzunu teslim ettiği yetiştirici/üretici örgütü
üzerinden yapılır.
h) Üreticilerin, üretici örgütleri kanalı ile
pazarlanan soğutulmuş inek sütü desteğinden yararlanabilmeleri için;
vergiye tabi üreticiler, üretici/yetiştirici örgütüne sattığı sütü fatura
ile diğerleri ise üretici örgütü tarafından düzenlenmiş müstahsil
makbuzuyla, benzer şekilde yetiştirici/üretici örgütü de bu sütleri süt
işleme tesisine kestiği fatura ile belgelemeli ve uyumlu olmalıdır.
ı) Çiğ süt desteklemesi ve BSKS ile ilgili olarak
yapılacak çalışma ve uygulama esasları HAYGEM tarafından belirlenir.
i) Çiğ süt destekleme ödemelerinden, idarî hata
sonucu düzenlenen belgelerle yapılan ödemeler hariç, haksız yere
yararlandığı tespit edilen ve beş yıl süreyle hiçbir destekleme
programından yararlandırılmayacak gerçek veya tüzel kişilerin ceza süreleri
bitene kadar Çiftçi Kayıt Sisteminde destek dışı bırakılan işletmeler
listesine alınmasından il/ilçe müdürlükleri sorumludur.
j) Destekleme ödemeleri ile ilgili olarak
haklarında idari ve adli işlem başlatılan kooperatif üst/bölge birlikleri,
yetiştirici birlikleri ve üretici birlikleri haklarındaki inceleme
tamamlanıncaya kadar, il sistem sorumlularınca BSKS’de
ödeme engelli yetiştirici/üretici örgütü olarak işaretlenir.
k) İdari hata sonucu veya haksız ödendiği tespit
edilerek geri tahsil edilen çiğ süt desteklemelerine ait bilgiler BSKS’ye il/ilçe müdürlükleri tarafından girilir. Geri
ödeme belgeleri il/ilçe müdürlüklerinde muhafaza edilir.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Ödemeye İlişkin
Esaslar
Üye
yetiştiricilerden kesinti
MADDE 6 – (1) Merkez
birliğini kurmuş olan; 5996 sayılı Kanuna göre kurulmuş ıslah amaçlı
yetiştirici birlikleri ve/veya 5200 sayılı Kanuna göre kurulmuş üretici
birlikleri ve/veya Bakanlıkça kuruluşuna izin verilen 1163 sayılı Kanuna
göre kurulmuş tarımsal amaçlı kooperatif üyelerinden, hak ettikleri
desteklerden aşağıdaki tabloda belirtilen oranlarda çiftçi örgütlerini
güçlendirme adı altında sistem üzerinden kesinti yapılır. Kalan miktar yetiştirici/üreticilerin hesabına
ödenir.
Birlik/Kooperatif
|
Oran
(%)
|
Üretici ve
yetiştirici birlikleri üzerinden yapılan desteklemelerde
|
%3’ü il/ilçe
üretici birliklerine, il yetiştirici birliklerine, bu bedelin içinden %
5’i merkez birliklerine,
|
Kooperatifler
üzerinden yapılan desteklemelerde
|
%3’ü
kooperatif üst birliği veya bölge birliğine, bu bedelin içinden %25’i merkez
birliğine,
|
(2) Birden fazla merkez birliğine üyeliği bulunan
kooperatif üst/bölge birlikleri destekleme yılı için çiftçi örgütlerini
güçlendirme bedelinin ödeneceği merkez birliğine taahhütname verir. Bu
taahhütnameler, merkez birliklerince destekleme yılı başında Bakanlığa
gönderilir. Çiftçi örgütlerini güçlendirme bedeli merkez birliklerinden
gelen liste ve taahhütnamelere göre ödenir.
Ödemelerin
aktarılması
MADDE 7 – (1) Bu Tebliğde yer alan destekleme ödemeleri kamu
kaynağı olduğundan hak sahibinin hesabına aktarılmadan önce, haciz/icra,
temlik ve benzeri işlemler yapılmaz.
(2) Bu Tebliğ kapsamındaki desteklemelerden
yararlanmak için başvuran yetiştirici/üreticilerin Merkezi Nüfus İdaresi
Sistemi (MERNİS) sorgulamaları, desteklemelerin yürütüldüğü veri tabanları
üzerinden, yetiştirici/üretici örgütü veya il/ilçe müdürlüğünce başvuru
tarihi itibarıyla yapılır.
(3) ESK tarafından gerçekleştirilen süt ürünü alım
satımı neticesindeki fark, icmal karşılığında, 2020 ve 2021 yılı destekleme
bütçelerinin Hayvancılık Desteklemeleri kaleminden ESK’ye
aktarılır. Maliyet bedeli ile satış bedeli arasındaki farkı gösteren ıslak
imzalı ve onaylı icmaller, ESK tarafından oluşturulup HAYGEM’e
gönderildikten sonra, bütçe işlemlerini müteakip ESK’nin
hesabına aktarılır.
Yetki ve
denetim
MADDE 8 – (1) İl/ilçe müdürlükleri, desteklemeler ile ilgili
başvuru zamanı ve şartlarını, yerel imkânları da kullanarak duyurur.
(2) Destekleme ödemelerinin denetimini sağlayacak
tedbirleri almaya ve bu Tebliğin uygulamasında ortaya çıkan sorunlar ve öngörülmeyen
durumlarda HAYGEM, genelge ve talimat çıkarmaya yetkilidir. Bakanlık
genelgeleri ve talimatlarının uygulanmasında ve oluşacak problemlerin
çözümünde, il müdürlükleri yetkilidir. Bu amaçla yapılacak çalışmalarda
gerektiğinde diğer kamu kurum ve kuruluşları ile kooperatifler ile ilgili
oda ve birliklerin hizmetlerinden yararlanılır.
(3) Destekleme ödemelerinin amacına uygun ve gerçek
hak sahiplerine ödenmesi için, il müdürlüğü gerekli tedbirleri alır. Çiğ
süt desteklemesi için il müdürlükleri, ilçelerden gelen onaylanmış İcmal-2
listelerinin en az %10 (yüzde on)’unu hayvan sayıları ile satılan süt
miktarlarının uyumlu olup olmadığı yönünden kontrol eder, kamu zararı
tespiti durumunda, desteğin tamamı incelendikten sonra İcmal gönderilir.
(4) Çiğ süt desteğinde ortaya çıkabilecek sorunlara
ilişkin konularda 27/5/2014 tarihli ve 29012
sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Çiftçi Kayıt Sistemi Yönetmeliği
hükümlerine göre kurulan il/ilçe tahkim komisyonları yetkilidir.
(5) Çiğ süt desteğinde, yetiştirici/üretici
örgütlerine verilen yetki, görev ve sorumlulukları zamanında yerine getirmeyerek
yetiştiricinin mağduriyetine sebep olan yetiştirici/üretici örgütleri,
mağduriyetin giderilmesinden sorumludur.
Desteklemelerden
yararlanamayacak olanlar
MADDE 9 – (1) Aşağıda belirtilen kişi ve kuruluşlar bu
Tebliğ kapsamındaki desteklemelerden yararlandırılmaz:
a) Bu Tebliğde belirlenen hükümlere uymayanlar.
b) Gerçeğe aykırı beyanda bulunan ve/veya belge
ibraz edenler.
c) Kamu kurum ve kuruluşları.
Haksız
ödemelerin geri alınması ve hak mahrumiyeti
MADDE 10
– (1) Bu Tebliğde belirtilen
ilgili birimler, yetki alanına giren verilerin kayıt sistemine doğru girilmesinden,
kendilerine ibraz edilen belgelerin kontrolünden ve kendi hazırladıkları
belgelerden doğrudan sorumludur. Bu yükümlülüğü yerine getirmeyerek haksız
yere ödemeye neden olanlar ile haksız yere ödemelerden yararlanmak üzere
sahte veya içeriği itibarıyla gerçek dışı belge düzenleyen ve kullananlar
hakkında gerekli cezai, hukuki ve idari işlemler il müdürlüklerince
yapılır.
(2) Haksız yere yapılan destekleme ödemeleri, ödeme
tarihinden itibaren 21/7/1953 tarihli ve 6183
sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanunun 51 inci maddesinde
belirtilen gecikme zammı oranları dikkate alınarak hesaplanan kanunî faizi
ile birlikte anılan Kanun hükümlerine göre geri alınır. Haksız ödemenin
yapılmasında ödemeyi sağlayan, belge veya belgeleri düzenleyen gerçek ve
tüzel kişiler, geri alınacak tutarların tahsilinde müştereken sorumlu
tutulurlar.
(3) Bu Tebliğ ile belirlenen destekleme
ödemelerinden, idarî hata sonucu düzenlenen belgelerle yapılan ödemeler
hariç, haksız yere yararlandığı tespit edilen üreticiler, beş yıl süreyle
hiçbir destekleme programından yararlandırılmaz. Bunun takibinden il/ilçe
müdürlükleri sorumludur.
(4) İdari hata sonucu yapılan fazla ödemeyi
kendilerine tebliğ edildiği tarihten itibaren bir ay içinde iade etmeyenler
beş yıl süreyle hiçbir destekleme programından yararlandırılmaz. Söz konusu ödemeleri, tebliğ
edildiği tarihten itibaren bir ay içinde üretici, kendi rızası ile iade
ederse gecikme faizi alınmaz. Söz konusu ödeme, tebliğ edilen süre
içerisinde yapılmaz ise, tebliğ tarihinden itibaren 6183 sayılı Kanunun 51
inci maddesinde belirtilen gecikme zammı oranları dikkate alınarak
hesaplanan kanunî faizi ile birlikte anılan Kanun hükümlerine göre geri
alınır.
Sorumluluk
ve arşivleme
MADDE 11
– (1) Tüm bilgi ve belgelerin
doğruluğundan, bilgi ve belge sahibi ile onaylayan kişi ve kuruluşlar
doğrudan sorumludur. Destekleme ödemesi yapılan belgeler istendiğinde ibraz
edilmek üzere, yetiştirici/üretici örgütleri ve/veya ilgili birimlerin
arşivlerinde en az beş yıl süre ile saklanır.
(2) Yetiştirici/üretici örgütleri, üyelerinin
işletme ve hayvan varlıkları ile ilgili güncellenen bilgilerinin takibi ve
kontrolünden sorumludur.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Çeşitli ve Son
Hükümler
Yürürlükten
kaldırılan tebliğ
MADDE 12 – (1) 14/3/2019 tarihli ve
30714 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Çiğ Süt Desteği ve Süt Piyasasının
Düzenlenmesi Uygulama Tebliği (Tebliğ No: 2019/22) yürürlükten
kaldırılmıştır.
Tamamlanamayan
işlemler
GEÇİCİ
MADDE 1 – (1) 14/3/2019
tarihli ve 30714 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Çiğ Süt Desteği ve Süt
Piyasasının Düzenlenmesi Uygulama Tebliği (Tebliğ No: 2019/22) hükümlerine
göre başvuruları yapılmış ve sonuçlandırılamamış işlemler söz konusu Tebliğ
hükümlerine göre sonuçlandırılır.
(2) Destekleme ödemelerinde kullanılan kayıt
sistemlerinin Bakanlıkça yeniden oluşturulması halinde yürütülecek iş ve
işlemler talimatla belirlenir.
Yürürlük
MADDE 13
– (1) Bu Tebliğ 1/1/2020
tarihinden geçerli olmak üzere yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 14
– (1) Bu Tebliğ hükümlerini Tarım
ve Orman Bakanı yürütür.
|