Ticaret Bakanlığından:
İTHALATTA KOTA VE TARİFE KONTENJANI
İDARESİNE İLİŞKİN TEBLİĞ
(TEBLİĞ NO: 2020/8)
Amaç ve
kapsam
MADDE 1 –
(1) Bu Tebliğin amacı, 30/12/2019
tarihli ve 1953 sayılı Cumhurbaşkanı Kararı ile yürürlüğe konulan Bazı
Sanayi Ürünlerinin İthalatında Tarife Kontenjanı Uygulanması Hakkında Karar
uyarınca açılan tarife kontenjanlarının ilgili mevzuat çerçevesinde ilk
dağıtımı sonucunda artakalan kontenjanların dağıtım yöntemi ile başvuru ve
kullanım usul ve esaslarını düzenlemektir.
Dayanak
MADDE 2 –
(1) Bu Tebliğ, 30/12/2019 tarihli
ve 1953 sayılı Cumhurbaşkanı Kararı ile yürürlüğe konulan Bazı Sanayi
Ürünlerinin İthalatında Tarife Kontenjanı Uygulanması Hakkında Karar ile
14/4/2010 tarihli ve 2010/339 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe
konulan İthalatta Kota ve Tarife Kontenjanı İdaresi Hakkında Karara
dayanılarak hazırlanmıştır.
Tarife
kontenjanı dağıtımı başvuru usul ve esasları
MADDE 3 –
(1) Bazı Sanayi Ürünlerinin
İthalatında Tarife Kontenjanı Uygulanması Hakkında Karar uyarınca, bu
Tebliğin Ek-1’indeki tabloda GTP ve tanımları yer alan eşyanın ithalatında
karşılarında gösterilen miktarlarda artakalan tarife kontenjanlarının
dağıtımı, söz konusu eşyayı üretiminde hammadde veya ara mal olarak
kullanan sanayiciler ile tarife kontenjanı konusu maddeye ilişkin
başvurunun yapıldığı yıl hariç son üç takvim yılında ithalat performansı
olan geleneksel ithalatçılara talep toplama yöntemi ile yapılır.
(2) Tarife kontenjanına başvuru, bu Tebliğin yayımı
tarihinden itibaren on iş günü içerisinde, Ticaret Bakanlığı (Bakanlık)
internet sitesinde (www.ticaret.gov.tr) yer alan “E-İşlemler/İthalat
İşlemleri” bölümünün “E-İmza Uygulamalarına Giriş” başlığı altındaki
“İthalat İşlemleri” sayfasından elektronik imza ile yapılır.
(3) Bu Tebliğ kapsamında elektronik imza sahibi
kişilerin firmalar adına başvuru yapmak üzere yetkilendirilmesi, 27/12/2017
tarihli ve 30283 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalat İşlemlerinde
Elektronik Başvuru Sistemi Tebliği (İthalat:2017/3) çerçevesinde yapılır.
(4) Bu Tebliğ kapsamında yapılan başvurularda,
ikinci fıkrada belirtilen “İthalat İşlemleri” sayfasında bulunan “Başvuru
İşlemleri” ana başlığı altındaki “Başvuru Girişi” ekranında Belge Türü
olarak “TPS-0967 İthal Lisansı MAK-ELEKT-ELEKTR”, Tebliğ/Karar olarak bu Tebliğ
seçilir. Başvuru Formunun elektronik olarak doldurulup Ek-3’te yer alan
başvuruya eklenmesi gereken belgelerin tam ve eksiksiz bir şekilde sisteme
yüklenmesinden sonra yetkili kullanıcı tarafından elektronik imza atılması
suretiyle başvuru tamamlanır.
(5) Eksik başvuru yapılması halinde, Bakanlıkça
eksikliklerin tamamlanması için beş gün ek süre verilir.
(6) Birden fazla eşya için başvuruda bulunacak
firmaların her bir eşya için ayrı bir başvuru yapması gerekmektedir.
Dağıtım
MADDE 4 –
(1) Tarife kontenjanlarının
dağıtımında söz konusu eşyayı üretiminde hammadde veya ara mal olarak
kullanan sanayicilerin talepleri öncelikle dikkate alınır.
(2) Talep edilen toplam tarife kontenjanı
miktarının, açılmış olan tarife kontenjanı miktarı ile eşit veya bu miktardan
daha az olması durumunda taleplerin tam olarak karşılanması esastır. Daha
önce başvuru sahibi firmaya kontenjan tahsis edilmiş olması durumunda, bu
kontenjanı kullanma performansı dağıtım yapılırken göz önünde bulundurulur.
(3) Talep edilen toplam tarife kontenjanı
miktarının açılan tarife kontenjanı miktarından daha fazla olması durumunda
ise dağıtım; geçerli başvuru sayısı, toplam talep miktarı, üretim
faaliyeti, fiili sarfiyat, üretim miktarı, üretim kapasitesi, tüketim
kapasitesi, toplam ithalat miktarı ve daha önce tahsis edilmiş bulunan
tarife kontenjanını kullanma performansları kriterlerinden bir veya birkaçı
dikkate alınmak suretiyle gerçekleştirilir.
İthal
lisansının düzenlenmesi, bildirimi ve kullanımı
MADDE 5 –
(1) Tarife kontenjanı kapsamında
yapılacak ithalatta Bakanlıkça (İthalat Genel Müdürlüğü) düzenlenen ithal
lisansı gümrük beyannamesinin tescilinde ilgili gümrük idaresince aranır.
(2) Bu Tebliğde belirtilen usul ve esaslar
çerçevesinde tarife kontenjanı tahsisatı yapılan başvuru sahibi adına ithal
lisansı Bakanlıkça (İthalat Genel Müdürlüğü) elektronik olarak düzenlenir
ve başvuru formunda yer alan e-posta adresine bildirilir. Bildirimde
Bakanlıkça (İthalat Genel Müdürlüğü) elektronik ortamda (Tek Pencere
Sistemi) verilen 23 haneli belge numarası ile belge tarihi yer alır.
Başvuru sahibine ayrıca yazılı bildirim yapılmaz.
(3) Bildirimde yer alan belge numarası ve belge
tarihi yükümlü tarafından beyannamenin 44 nolu kutusunda “Belge Referans
No” ve “Belge Tarihi” alanlarında beyan edilir.
(4) Başvuru sahibinin gümrük idaresinde kaydının
olmaması nedeniyle, ithal lisansının Tek Pencere Sisteminde kaydının
onaylanamaması durumunda, başvuru formunda yer alan e-posta adresine
Bakanlıkça (İthalat Genel Müdürlüğü) bildirimde bulunulur. Yapılan bildirim
üzerine ithalatçı tarafından beş iş günü içinde gümrük sistemine kayıt
yaptırılarak Bakanlığa (İthalat Genel Müdürlüğü) bilgi verilir. Aksi
takdirde, yapılmış olan başvuru geçersiz sayılır.
(5) Tarife kontenjanı konusu eşya ancak ithal
lisansının geçerlilik süresi içerisinde serbest dolaşıma girebilir.
İthal
lisanslarının süresi
MADDE 6 –
(1) Düzenlenecek ithal lisansları
15/2/2021 tarihine kadar (bu tarih dâhil) geçerlidir.
İthal
lisansı devri
MADDE 7 –
(1) İthal lisansı kapsamındaki
ithalatın, ithal lisansı sahibi firma tarafından yapılması zorunludur.
İthal lisansı üçüncü kişilere devredilemez.
İthal
lisansının revizesi
MADDE 8 –
(1) İthal lisansının üzerinde
kayıtlı hususlara ilişkin olarak ihtiyaç olması halinde, Bakanlık (İthalat
Genel Müdürlüğü) resen değişiklik yapabilir. Adına ithal lisansı düzenlenen
firma tarafından, değişiklik talebine ilişkin ilgili bilgi ve belgeler ile
birlikte başvurulması halinde, ithal lisansına ilişkin revize talepleri
Bakanlıkça (İthalat Genel Müdürlüğü) sonuçlandırılır. Söz konusu
başvurunun, adına ithal lisansı düzenlenmiş olan firmayı temsil ve ilzama
yetkili temsilci veya temsilciler tarafından yapılması gerekmektedir.
(2) İthal lisansının miktarının artırılmasına
yönelik talepler değerlendirmeye alınmaz.
Uygulamaya
ilişkin önlemler
MADDE 9 –
(1) Bu Tebliğ kapsamında yapılan
beyanın doğruluğuyla ve ithal mallarla ilgili incelemeleri yapmaya veya
yaptırmaya Bakanlık yetkilidir. Başvuruda sunulan bilgi ve belgelerde
tutarsızlık olduğu durumlarda söz konusu tutarsızlık başvuru sahibi
tarafından giderilinceye kadar talep karşılanmaz. Bakanlık, gerekli görmesi
halinde, elektronik ortamda sunulan bilgi ve belgelerin asılları ile ilave
bilgi ve belge isteyebilir.
Yetki
MADDE 10
– (1) Bu Tebliğde yer alan
hususlarda uygulamaya yönelik önlem almaya, düzenleme yapmaya, gerekli
durumlarda inceleme yapma veya yaptırmaya Bakanlık (İthalat Genel
Müdürlüğü) yetkilidir.
Hüküm
bulunmayan haller
MADDE 11
– (1) Bu Tebliğde yer almayan
hususlarda, 20/12/1995 tarihli ve 95/7606 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile
yürürlüğe konulan İthalat Rejimi Kararı ve diğer ilgili mevzuat hükümleri
uygulanır.
Yürürlükten
kaldırılan tebliğ
MADDE 12
– (1) 20/3/2020 tarihli ve 31074
sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta Kota ve Tarife Kontenjanı İdaresine
İlişkin Tebliğ (Tebliğ No: 2020/3) yürürlükten kaldırılmıştır.
Yürürlük
MADDE 13
– (1) Bu Tebliğ yayımı tarihinde
yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 14
– (1) Bu Tebliğ hükümlerini
Ticaret Bakanı yürütür.
Ekleri için tıklayınız.
|